Τελ. ενημέρωση:

   09-Mar-2024
 

Αρχ Ελλ Ιατρ, 41(2), Μάρτιος-Απρίλιος 2024, 239-244

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Μετάφραση και πολιτισμική προσαρμογή στα Ελληνικά της κλίμακας "Parents' Strategies to Cope With Bullying"

Π. Ντελή,1 Ι. Μωύσογλου,2 Π. Γαλάνης,3 Α. Τόσκα,4 Μ. Τσιαχρή,5 Θ. Κωνσταντινίδης,6 Μ. Σαρίδη7
1ΤΟΜΥ Λαμίας, Λαμία
2Γενικό Νοσοκομείο Λαμίας, Λαμία
3Εργαστήριο Κλινικής Επιδημιολογίας, Τμήμα Νοσηλευτικής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αθήνα
4Τμήμα Νοσηλευτικής, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Λάρισα
5Νηπιαγωγείο Λιβανάτων, Λιβανάτες
6Τμήμα Νοσηλευτικής, Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Θεσσαλονίκη
7Τμήμα Νοσηλευτικής, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Λάρισα

ΣΚΟΠΟΣ Η μετάφραση και η διαπολιτισμική προσαρμογή στα Ελληνικά της κλίμακας "Parents' Strategies to Cope With Bullying".

ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΣ Το αρχικό ερωτηματολόγιο ήταν στην αγγλική γλώσσα και η έκδοση-στόχος ήταν η ελληνική γλώσσα. Εφαρμόστηκε η διαδικασία της μετάφρασης στα Ελληνικά και στη συνέχεια η μετάφραση της ελληνικής εκδοχής στα Αγγλικά και, τέλος, πραγματοποιήθηκε έλεγχος της διαδικασίας μετάφρασης και διαπολιτισμικής προσαρμογής. Για τον έλεγχο της αξιοπιστίας του ερωτηματολογίου διενεργήθηκε μελέτη ελέγχου-επανελέγχου, ενώ για τον έλεγχο της εγκυρότητας διεξήχθη επιβεβαιωτική ανάλυση παραγόντων.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Οι δείκτες συνάφειας κάππα και για τις 18 ερωτήσεις του ερωτηματολογίου είχαν υψηλές τιμές, γεγονός που δηλώνει υψηλή αξιοπιστία του ερωτηματολογίου. Και οι έξι παράγοντες του ερωτηματολογίου είχαν υψηλούς και στατιστικά σημαντικούς συντελεστές ενδοταξικής συσχέτισης, γεγονός που δηλώνει υψηλή αξιοπιστία. Στην επιβεβαιωτική ανάλυση μεταξύ των έξι παραγόντων του ερωτηματολογίου (συντελεστές συσχέτισης Pearson), στις 12 από τις 15 συσχετίσεις οι τιμές p ήταν στατιστικά σημαντικές. Επομένως, η εγκυρότητα του ερωτηματολογίου ήταν υψηλή.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Η ελληνική εκδοχή της κλίμακας "Parents' Strategies to Cope With Bullying" έχει υψηλή αξιοπιστία και εγκυρότητα και αποτελεί ένα έγκυρο εργαλείο για την καταγραφή των στρατηγικών διαχείρισης του σχολικού εκφοβισμού από τους γονείς.

Λέξεις ευρετηρίου: Γονείς, Διαπολιτισμική προσαρμογή, Εκφοβισμός, Στρατηγική, Σχολείο.


© Αρχεία Ελληνικής Ιατρικής