Τελ. ενημέρωση:

   01-Aug-2025
 

Αρχ Ελλ Ιατρ, 42(5), Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 2025, 622-630

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Επίδραση της διεπιστημονικής συνεργασίας και επικοινωνίας του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού
στη βελτίωση της επαγγελματικής του ικανοποίησης

Ε. Μπλευράκη,1 Π. Θεοδώρου,2 Ε. Πάλλης,2 Χ. Πλατής2,3
1Γενικό Νοσοκομείο Ηρακλείου «Βενιζέλειο-Πανάνειο», Ηράκλειο, Κρήτη
2Σχολή Κοινωνικών Επιστημών, Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Διοίκηση Μονάδων Υγείας», Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα
3Κέντρο Κοστολόγησης και Τεκμηρίωσης Νοσοκομειακών Υπηρεσιών ΑΕ, Αθήνα

ΣΚΟΠΟΣ Η διερεύνηση των συσχετίσεων μεταξύ της διεπιστημονικής συνεργασίας και επικοινωνίας και της επαγγελματικής ικανοποίησης του ιατρικού και του νοσηλευτικού προσωπικού που υπηρετεί στα δύο δημόσια νοσοκομεία του Ηρακλείου Κρήτης.

ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΣ Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 156/185 (ποσοστό ανταπόκρισης: 84,3%) ιατροί και νοσηλευτές, οι οποίοι εργάζονταν στο «Βενιζέλειο-Πανάνειο» Νοσοκομείο και στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ηρακλείου Κρήτης, ενώ η έρευνα διεξήχθη από τον Φεβρουάριο έως τον Απρίλιο του 2023. Για τη συγκέντρωση των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ένα σύνθετο ερωτηματολόγιο, το οποίο περιλάμβανε ερωτήσεις καταγραφής των κοινωνικών, των δημογραφικών και των επαγγελματικών τους στοιχείων, το ερωτηματολόγιο Communication and Collaboration among Physicians and Nurses ως εργαλείο διερεύνησης της στάσης των ιατρών και των νοσηλευτών σχετικά με την επικοινωνία και τη διεπιστημονική τους συνεργασία και η κλίμακα Kuopio University Hospital Job Satisfaction Scale (KUHJSS) που μελετά το επίπεδο εργασιακής ικανοποίησης. Η ανάλυση των δεδομένων υλοποιήθηκε μέσω του λογισμικού προγράμματος Statistical Package for Social Sciences (SPSS), έκδοση 21.0.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Η συνολική μέση τιμή της διεπιστημονικής συνεργασίας και επικοινωνίας στο ιατρονοσηλευτικό προσωπικό ήταν 3,75±0,51, γεγονός που δηλώνει καλή σχέση μεταξύ ιατρών και νοσηλευτών, ενώ όσον αφορά στην εργασιακή ικανοποίηση, η μέση τιμή της συνολικής ικανοποίησης ήταν 3,72±0,53, εύρημα το οποίο δηλώνει σχετικά υψηλή ικανοποίηση. Παράλληλα, η στάση των νοσηλευτών, σε σχέση με τη διεπιστημονική συνεργασία και επικοινωνία ιατρών και νοσηλευτών, ήταν ούτε θετική ούτε αρνητική (μέση τιμή [ΜΤ]: 3,33±0,41). Επιπρόσθετα, το υψηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης και το αυξημένο καθαρό μηνιαίο εισόδημα σχετίζονταν με μεγαλύτερη συμμετοχή στη διεπιστημονική συνεργασία, ενώ το αυξημένο επίπεδο του καθαρού μηνιαίου εισοδήματος και η ανάληψη θέσης ευθύνης σχετίζονταν με υψηλότερη επαγγελματική ικανοποίηση. Τέλος, μεγαλύτερη συμφωνία στη διεπιστημονική συνεργασία και επικοινωνία σχετιζόταν με καλύτερη άποψη των νοσηλευτών για την σχέση ιατρών-νοσηλευτών και με υψηλότερη επαγγελματική ικανοποίηση, ενώ οι νοσηλευτές που συνεργάζονταν καλύτερα με το τμήμα των ιατρών είχαν την τάση να είναι περισσότερο ικανοποιημένοι.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Οι ιατροί και οι νοσηλευτές απολαμβάνουν ένα καλό επίπεδο διεπιστημονικής συνεργασίας και εργασιακής ικανοποίησης, με σημαντικά περιθώρια βελτίωσης να καταγράφονται και στις δύο περιπτώσεις. Η εκπαίδευση του προσωπικού και η δημιουργία ομάδων διεπιστημονικής συνεργασίας μπορεί να συνεισφέρουν στη βελτίωση της αποδοτικότητας μιας μονάδας υγείας αλλά και στη συνολική βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας.

Λέξεις ευρετηρίου: Διεπιστημονική συνεργασία, Επικοινωνία, Εργασιακή ικανοποίηση, Ιατρονοσηλευτικό προσωπικό.


© Αρχεία Ελληνικής Ιατρικής