Τελ. ενημέρωση:

   24-Jan-2024
 

Αρχ Ελλ Ιατρ, 41(1), Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2024, 115-121

ΕΙΔΙΚΟ ΑΡΘΡΟ

Αξιολόγηση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών σε δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας

Μ.Α. Αρμένη,1 Α. Καυγά,2 Ο. Γκοβίνα,3 Ι. Καλεμικεράκης3
1Κέντρο Υγείας Καλλιθέας, Αθήνα
2Εργαστήριο Νοσηλευτικής Αποκατάστασης Χρονίως Πασχόντων, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, Αθήνα
3Τμήμα Νοσηλευτικής, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, Αθήνα

ΣΚΟΠΟΣ Η αξιολόγηση της ποιότητας της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας (ΠΦΥ) από τους χρήστες των υπηρεσιών και από τους επαγγελματίες σε δύο κέντρα υγείας (ΚΥ) της 2ης Υγειονομικής Περιφέρειας (ΥΠΕ).

ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΣ Διενεργήθηκε πρωτογενής ποσοτική μελέτη, με δείγμα ευκολίας και κατάλληλα διαμορφωμένο για τις ανάγκες της μελέτης αυτοσυμπληρούμενο ερωτηματολόγιο με βάση τη μεθοδολογία ολικής ποιότητας SERVQUAL που αξιολογεί πέντε διαστάσεις: «απτά στοιχεία», «αξιοπιστία», «ανταπόκριση», «ασφάλεια» και «ενσυναίσθηση». Τα ερωτηματολόγια διανεμήθηκαν διά ζώσης από την κύρια ερευνήτρια. Για τη στατιστική ανάλυση χρησιμοποιήθηκε το λογισμικό πρόγραμμα Statistical Package for Social Sciences (SPSS), έκδοση 23.0. Το ερωτηματολόγιο ανέδειξε τις πέντε διαστάσεις της μεθόδου και έδειξε ικανοποιητική αξιοπιστία με Cronbach α>0,7 για όλες τις διαστάσεις.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Η μέση συνολική βαθμολογία των χρηστών των υπηρεσιών (ΧΥ) ήταν 3,676±0,994 και των επαγγελματιών υγείας (ΕΥ) 3,906±0,939 (p=0,09). Τόσο οι XY όσο και οι EY αξιολόγησαν μέτρια έως ικανοποιητική την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών σε όλες τις διαστάσεις της, με τιμές από 3,345–3,867 για τους XY και 3,744–4,107 για τους EY. Οι EY αξιολόγησαν υψηλότερα τις διαστάσεις «απτά στοιχεία», «ανταπόκριση», «διασφάλιση» και «ενσυναίσθηση» (p<0,05 για όλες τις διαστάσεις), ενώ αξιολόγησαν όμοια με τους XY μόνο τη διάσταση «αξιοπιστία» (p=0,273). Χαμηλότερες βαθμολογίες και στις δύο ομάδες έλαβαν οι διαστάσεις «απτά στοιχεία» και «αξιοπιστία».

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Η συνολική αξιολόγηση της ποιότητας ήταν μέτρια έως ικανοποιητική. Από τα αποτελέσματα της μελέτης αναδείχθηκαν οι διαστάσεις που χρήζουν μεγαλύτερης βελτίωσης με στοχευμένες παρεμβάσεις και αφορούν κυρίως στις διαστάσεις των «απτών στοιχείων» και της «αξιοπιστίας».

Λέξεις ευρετηρίου: Διοίκηση Ολικής Ποιότητας, Κέντρο υγείας, Ποιότητα υπηρεσιών υγείας, Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, SERVQUAL.


© Αρχεία Ελληνικής Ιατρικής